juni

Route

Wandeling Almere

door Jan Everink

Voor Almere als jonge toekomstgerichte stad is veel belangstelling, zowel in Nederland als in het buitenland. Met deze 9 km lange wandeling maak je kennis met verschillende interessante aspecten van Almere. Je loopt door een bedrijventerrein, woonwijken, parkomgevingen en door het autovrije stadscentrum met zijn talrijke winkels, gastvrije horeca, ruime pleinen en mooie groenvoorzieningen. De route begint en eindigt bij het NS-station Almere Centrum.

Stationsomgeving en bedrijventerrein Randstad

Verlaat het station aan de achterkant, dus in noordelijke richting. Na 150 m kom je via het Mandelaplein en het Mandelapark bij het J. Algerapad. Ga rechtsaf over dit pad verder. Na 160 m kom je bij het Yitzhak Rabinpad; ga linksaf. Na 50 m zie je rechts de Rooseveltbrug; ga rechtsaf over deze brug en dan rechtdoor.

Het stationsgebouw Almere Centrum werd in de jaren 1980 gebouwd, als onderdeel van de Flevolijn. Bijzonder van deze spoorweg is dat hij 6 meter boven het maaiveld werd aangelegd. Daardoor is dit station evenals de andere stations aan de Flevolijn een zogenoemd viaductstation; je kunt er via de stationshal onderdoor lopen.

Je wandelt nu over het pad Randstad door het bedrijventerrein met dezelfde naam. Na 370 m kom je bij een T-splitsing; ga daar linksaf over Randstad 22. Na 110 m kom je bij een kruispunt; ga rechtdoor verder over het Dinkelpad. Nog 60 m verder kom je bij het Stadsweteringpad. Ga hier rechtsaf over dit pad verder.

Op het ruim 10 hectare grote bedrijventerrein Randstad zijn allerlei kleine en grotere bedrijven gevestigd. Veel organisaties kiezen Almere als vestigingsplaats, niet alleen omdat in Almere veel ruimte is maar ook vanwege het innovatieve toekomstgerichte klimaat in deze stad.

Na 190 m zie je links de Schipbeekbrug; ga linksaf deze brug over en wandel aan de overkant verder over het Draaikolkpad. Vanaf dit pad heb je meteen al naar rechts een mooi uitzicht over de Leeghwaterplas.

Leeghwaterplas en Bos der Onverzettelijken

Na 340 m zie je rechts een brug; ga rechtsaf deze brug over. Je bent nu op een eiland in de Leeghwaterplas. 120 m verder ga je over weer een brug naar een ander eiland. Nog 120 m verder verlaat je via de derde brug dit tweede eiland. Ga meteen aan de overkant rechtsaf verder over het Leeghwaterpad. Blijf over dit pad langs de Leeghwaterplas lopen. Na 250 m kom je bij een brug, de Leeghwaterbrug.

De Leeghwaterplas is een prachtig door landschapsarchitect ir. J.W. Bruggenkamp ontworpen stedelijk meer. Dit water is onderdeel van een groot natuurlijk recreatiegebied, het Hannie Schaftpark.

Leeghwaterplas
De Leeghwaterplas, gezien vanaf het Draaikolkpad.

Ga de brug over en blijf verder over het Leeghwaterpad lopen, tot je na 370 m aan de rechterkant bij de Leeghwatersluis komt. Ga rechtsaf de sluisbrug over, en na 70 m aan de overkant weer rechtsaf over het pad langs het water. Je bent nu in het Bos der Onverzettelijken.

Blijf het kronkelende pad langs het water 250 m volgen tot je bij een T-splitsing komt. Rechts zie je een brug, de Jan Postmabrug. Ga de brug niet over maar wandel linksaf verder. Ga na 20 m rechtsaf het Jaraypad in.

Het Bos der Onverzettelijken kwam in 1992 tot stand op initiatief van de voormalige tramconducteur, verzetsstrijder en Amsterdamse wethouder Harry Verheij. De meer dan 2000 bomen in het bos herinneren aan in de oorlog gefusilleerde verzetsstrijders.

De naam van dit pad verandert na 30 m in Engelandvaarders. Blijf rechtdoor lopen. Na 100 m zie je aan de linkerkant het Herdenkingsveld, een groot rond grasveld met schaduwrijke bomen en picknicktafels. Het is via een duwhekje toegankelijk. Een goede plek om even uit te rusten.

Wandel 70 m verder over de Engelandvaarders, steek het Humberpad over en ga dan onder de Vrijheidsdreef door. Ongeveer 60 m verder verandert het pad in een straat, de Johan Westerveldstraat. Je bent nu weer in een woongebied, namelijk de Verzetswijk.

Verzetswijk en Parkwijk

Blijf over de Johan Westerveldstraat lopen. Steek na 200 m het Geuzenpad over. Steek 40 m verder de Busbaan over. (Er is een met stoplichten beveiligde oversteekplaats over de Busbaan.) Loop aan de overkant verder langs de Busbaan over het 15 augustuspad. Ga na 370 m, bij het treinstation Parkwijk, onder de spoorbaan door. Dan meteen rechtsaf over het Spoorbaanpad.

Het station Parkwijk werd in de jaren 1980 evenals de andere kleine stations aan de Flevolijn gebouwd volgens een toen nieuw concept. Het werden echte stationsgebouwen en niet alleen maar eenvoudige haltes. Opvallend in het ontwerp zijn de trappenhuizen naar de perrons aan beide zijden van het station. Er zijn overigens ook liften aanwezig.

Ga na 90 m de brug over en dan meteen linksaf over het smalle voetpad genaamd Watercipresbrug. Je bent nu gearriveerd in de Parkwijk. Na 170 m kom je bij de Parkwijklaan; steek deze straat over en ga rechtdoor verder over het smalle voetpad. Na 170 m eindigt het pad bij de Busbaan; ga rechtsaf langs de Busbaan verder. Steek na 110 m linksaf de Busbaan over en ga de Haagbeukweg in.

Ebenezer Howardpark en Filmwijk

Ga na 370 m over de Haagbeukweg te hebben gewandeld rechtsaf de Pereboomweg in. Na 130 m arriveer je bij het Ebenezer Howardpark. Steek de weg over en ga verder over het pad dat schuin rechts het park inloopt. Na 90 m kom je op een kruising; ga daar linksaf. Blijf nu 330 m over het brede verharde voetpad wandelen, dat met een grote bocht naar rechts loopt. Tenslotte kom je via dit pad op een T-splitsing; ga linksaf. Ga na 50 m op het kruispunt weer linksaf; dus niet de brug over die je voor je ziet. Na 140 m ga je onder een snelweg door en arriveer je in de Filmwijk.

Weerwater, vanaf de Meeresteinkade
Het Weerwater, gezien vanaf de Meeresteinkade.

Ga zodra je onder de snelweg door bent eerst 30 m rechtdoor en dan linksaf over het Natalie Woodpad. Na 20 m kom je dan in de Jeanne Moreaustraat; loop rechtdoor. Ga na 70 m rechtsaf het Jean Gabinplantsoen in. Steek na 190 m de busbaan over en ga dan linksaf over de Simone Signoretstraat. Deze weg maakt na 110 m een bocht naar rechts; ga daar niet verder over deze weg, maar loop rechtdoor over het voetpad.

De Esplanade is een groot plein met veel zitgelegenheid en groen, grenzend aan het Weerwater. Op zonnige dagen is dit recent helemaal opnieuw ingerichte plantsoen een bij Almeerders geliefde plek om elkaar te ontmoeten en te ontspannen.

Ga na 60 m rechtsaf over het voetpad langs de Romy Schneiderweg. Je komt na 160 m bij een rotonde; wandel daar omheen en ga verder over het pad langs de Mannus Frankenstraat. Na 200 m kom je bij de Mannus Frankenbrug. Ga deze brug over en dan rechtsaf over het Fongerspad.

Rechts van het Fongerspad, over het water, zie je mooie Filmwijk villa's; aan de linkerkant bevindt zich het Lumièrepark. Blijf over het Fongerspad lopen, tot je na 650 m arriveert bij een brug, de Ziekenhuisbrug. Ga de brug over en dan meteen linksaf over de Meeresteinkade.

Wandelend over de Meeresteinkade zie je rechts de achterkant van het Flevoziekenhuis; links kijk je uit over het bekende Almeerse stedelijke meer genaamd Weerwater. Na 330 m draait de Meeresteinkade naar rechts en wordt Wandelkade. Ga na 60 m linksaf de Esplanade op.

Aan de Esplanade ligt de Kunstlinie Almere Flevoland ofwel KAF. Dit moderne centrum voor theater, muziek en kunst werd ontworpen door het Japanse architectenbureau SANAA. In het strak vormgegeven Kunstlinie-gebouw bevinden zich meerdere grote en kleine zalen, een expositieruimte en een restaurant.

Almere Centrum

Wandel over de Esplanade, met links van je het Weerwater en schuin links voor je het cultuurcentrum KAF. Ga na 190 m rechtsaf, tussen aan de rechterkant restaurant De Beren en aan de linkerkant banketbakkerij/ijssalon Schep door. Je arriveert nu op het Forum, een plein in het Nieuwe Stadscentrum.

Ga op het Forum na 30 m linksaf over de Traverse. Steek na 90 m de Flevostraat over en wandel verder over de Brouwerstraat. Ga na 100 m rechtsaf de Zadelmakerstraat in. Je wandelt nu in het gezellige oude gedeelte van het Almeerse winkelgebied. (Verderop kom je nog terug in het Nieuwe Stadscentrum.)

Kenmerkend voor het door Rem Koolhaas ontworpen Nieuwe Stadscentrum is het zogenoemde gebogen maaiveld. Dat is een glooiende verhoging die over een groot deel van het centrum werd gebouwd. Er bovenop bevindt zich het autovrije winkelgebied; eronder zijn parkeergarages, busroutes en enkele winkels.

Steek na 100 m de Blekerstraat over en wandel verder door de overdekte winkelgalerij Zoetelaar Passage. Na 110 m steek je de naast elkaar liggende Wagenmakerbaan, Busbaan en Kruierstraat over. Ga aan de overkant verder door de overdekte winkelgalerij Bottelaar Passage. Blijf door de Bottelaar Passage lopen als deze na 100 m naar rechts draait. Steek na 50 m de Spoordreef over en ga verder over de Korte Promenade.

Op het Belfort zie je het mooie door Emeke Buitelaar gecreëerde kunstwerk Time == Art dat is geïnspireerd op de Maya-cultuur. Het kunstwerk bestaat uit vier speels vormgegeven en met prachtige mozaïeken getooide banken en een klok.

De Diagonaal
De Diagonaal, gezien vanaf het pleintje bij de HEMA.

Via de Korte Promenade arriveer je na 120 m op de Grote Markt. Loop 30 m rechtdoor en ga dan rechtsaf de Schutterstraat in. Je bent nu weer in het Nieuwe Stadscentrum. Ga na 90 m over de brede trap rechtsaf naar boven en betreed het horecaplein Belfort. (Er is ook een lift en een roltrap.) Wandel op het Belfort 30 m rechtdoor en ga linksaf. Rechts zie je het kunstwerk Time == Art.

De Almeerse bibliotheek wordt sinds hij in 2010 naar een prominent nieuw gebouw verhuisde aangeduid als De Nieuwe Bibliotheek. Het gebouw maakt van binnen dankzij grote vides en een binnentuin een heel royale ruimtelijke indruk.

Ga na 80 m linksaf, over de Citadel. Blijf over de Citadel 140 m rechtdoor lopen, waarna je op het kruispunt bij de HEMA arriveert. Ga daar linksaf over de Diagonaal. Na 190 m arriveer je, bij de entree van De Nieuwe Bibliotheek, op het Stadhuisplein. Wandel 40 m over het plein in de richting van McDonald's en ga de Stationsstraat in. Na 300 m door deze drukke winkelstraat te hebben gelopen kom je op het Stationsplein. Loop rechtdoor, en na 80 m ben je weer bij het beginpunt, het station Almere Centrum.